Bouwen en Wonen
  Contact

Aanmelden
Onze volgende bijeenkomst

2012 Rotterdam

107.jpg 110.jpg 111.jpg 112.jpg 113.jpg 114.jpg 115.jpg 116.jpg 119.jpg 120.jpg 121.jpg 123.jpg 124.jpg 125.jpg 126.jpg 127.jpg 129.jpg 130.jpg 131.jpg 133.jpg 134.jpg 139.jpg 142.jpg 143.jpg 144.jpg 146.jpg 147.jpg 149.jpg 150.jpg 152.jpg 153.jpg 154.jpg 156.jpg 158.jpg 159.jpg 161.jpg 162.jpg 164.jpg 166.jpg 168.jpg 169.jpg 170.jpg 171.jpg 172.jpg 174.jpg 176.jpg 177.jpg 179.jpg 181.jpg 187.jpg 188.jpg 198.jpg 199.jpg 200.jpg 202.jpg 203.jpg 204.jpg 205.jpg 206.jpg 207.jpg 209.jpg 213.jpg 214.jpg 215.jpg 217.jpg 218.jpg 221.jpg 223.jpg 224.jpg 225.jpg 227.jpg 228.jpg 231.jpg 232.jpg 234.jpg 235.jpg 238.jpg 245.jpg 247.jpg 249.jpg 250.jpg 251.jpg 253.jpg 254.jpg 256.jpg 257.jpg 258.jpg 259.jpg 260.jpg 261.jpg 262.jpg 263.jpg 264.jpg 265.jpg

Klik op een foto voor een close-up!

Op woensdag 26 september jl. was de jaarlijkse dagexcursie van de Sociëteit Bouwen en Wonen Midden Holland. Het reisdoel was deze keer: Rotterdam!


We hebben deze dag van een interessant en afwisselend programma genoten.Na ontvangst in de Goudse Schouwburg vertrokken we per bus naar Rotterdam Centrum.We werden ontvangen in het Europoint Complex. Naast een prachtig uitzicht over Rotterdam vanaf de 21e verdieping werd een interessante presentatie  door de heer Ron Voskuilen, directeur stadsontwikkeling, geboden.

De heer Voskuilen vertelde over de uitdaging die Rotterdam de laatste jaren is aangegaan. Het reorganiseren van het stadsontwikkelingsbedrijf terwijl de kwaliteit van dienstverlening voor bedrijven en vestigers in het bijzonder juist verbeterd werd. Minder gelaagde organisatie, kortere lijnen, grotere efficiëntie. Rotterdam maakte een turn-around van wederopbouw naar herontwikkeling. Verouderde stadsinrichting wordt herzien en de stad wordt aantrekkelijker gemaakt als woon- en werkstad.

Hierna volgde een bezoek aan PuntCentraal, het informatiecentrum over het nieuwe stationsgebied. Hier werd aan de hand van een presentatie getoond hoe de stationsomgeving en -functionaliteit van grote invloed was op de wijze van herontwikkeling van dit gebied. Daarna was er een rondleiding door het project.  Het oude station was ondergesneeuwd door de ontwikkeling van het omliggende gebied. De beide uitgangen van het station leiden naar een totaal verschillende wereld. Aan de ene kant een rustige middenklasse woonwijk, met duidelijke  eisen aan de stations ontwikkeling en een betrokken wijk en aan de andere kant “de grote stad” waar de 24-uurs-economie over, onder, langs en naast de herbouw moet door kunnen gaan. Dit heeft geleid tot soms bouwkundig-onlogische bouwwijzen en volgordes.

Om optimale doorgang voor de reiziger te creëren is het station door o.a. beplanting en zichtlijnen met de omgeving verbonden. Door de glazen pui gaat het feitelijke stationsgebouw vrijwel naadloos over in het plein en de toegangswegen.Door de zeer enthousiast en kundig vertellende voorlichter Victor lagen we hier iets achter op schema dus snel de koffie op en naar de bus. Door naar de Heijplaat, naar het ICDuBo waar Marco Pastors op ons wachtte met een presentatie over zijn plannen voor de stadsontwikkeling van Rotterdam Zuid.

Pijlers onder verbetering van het leefmilieu in de armere wijken zijn volgens Pastors, arbeidsparticipatie, onderwijs en verbetering van de omgeving. Door jeugd te begeleiden naar een studie die leidt tot een betere kans op werk wil Pastors het ontwikkelingsniveau en de actieve maatschappelijke participatie verbeteren.Langdurig werklozen moeten een betere kans op de arbeidsmarkt krijgen door het inperken van de instroom van Oost-Europese arbeiders. Scholen moeten langer open zijn om een completere begeleiding aan kinderen en hun gezinnen te kunnen bieden.
In het Dokkaffee, de oude kantine van het dokbedrijf, werden we verwacht voor de lunch. Het Dokkaffee is prachtig gerestaureerd en modern ingericht maar heeft zijn oude sfeer weten te behouden.

Na de lunch werden we uitgenodigd om het naast gelegen gebouw van de Hogeschool Rotterdam en het Albeda college te bezoeken.In deze voormalige dok loods zijn praktijkruimtes ingericht van de technische opleidingen. Hier kunnen studenten werken aan diverse projecten zoals autotechniek en aerodynamica. In dit enorme complex zijn ook een aantal bedrijfjes gevestigd. Zij bieden ook plaats aan studenten voor praktijk opdrachten en het opdoen van werkervaring.Een prachtig voorbeeld van herbestemming van industriëel erfgoed.

In kenniscentrum ICDuBo kregen we een inspirerende rondleiding en een informatief programma. Hier werden alle aspecten die met duurzaam bouwen, her ontwikkelen en vastgoed beheer te maken hebben door ICDUBO op schaalniveau belicht van gebied, gebouw tot product, rekening houdend met gebruiker, het milieu en de haalbaarheid.  

Na zoveel informatie waren we toe aan een gezellige boottocht op de Maas met de Ms.Contessa. Onder het genot van een drankje en een hapje, waar de verse oesters konden rekenen op een enthousiaste ontvangst, konden we met elkaar netwerken met zicht op bouwend Rotterdam. Zoals  ieder jaar waren ook nu de weergoden ons goed gezind en konden we op de buitendekken genieten van het najaarszonnetje.

Bij aankomst op de Admiraliteitskade wachtte de bus ons op, om ons naar vastgoedrestaurant “Old Dutch” te brengen. Een prachtige gelegenheid waar we genoten van een heerlijk 3 gangen-diner. Tijdens de terugreis bedankte voorzitter René Mascini,  drie leden van het bestuur:  Carla Goedhart, Bart de Boer en Caspert van der Wel voor het mooie programma van deze excursie. Ook bedankte hij Hilde Beekes voor de organisatie en Richard van Tiggele voor het mooie programmaboekje.Na een zeer genoeglijke en interessante dag waren we rond 22.00 terug bij de Schouwburg in Gouda.
Het was weer een onvergetelijke dag!

   disclaimer     colofon     privacy  
Societeit Bouwen en Wonen © (2014-2020), website by UnitedIT